Dagen ridning

2012-03-19 @ 22:03:01
Idag var det en helt ny sak, nämligen ny ridlärare, Sirpa. Har ridit massor för henne för några år sedan då jag bara red för henne på ridskolehästarna.

Iallafall med en ny ridlärare menas det även nytt hästspråk, alla lärare har ju sitt egan ridsätt och sitt sätt att förklara ridningen på. Men Sirpa är verkligen en bra tränare och mer utvecklad inom dressyren.

Vi började med att rida på stor 20 metersvolt och skrittade först för att få hästen lösgjorda, vilket stod på schemat hela passet. Vi travade och såg till att jag böjde honom helatiden och gav mig inte utan det var han som skulel börja ge sig coh slappna av. Red in på mindre volt och seda ut, även övergångar till skritt. Körde sedan några öppnor på långsidan för att se till att ha kvar han i formen och kräva lite mer.

La sedan till galopp och la oss på volter på kortsidorna och sedan öppnor i trav på långsidan. Såg till att inte ge mig med böjdningen och ställningen och tillslut så släppte det och efter att driva på lite kom vi igång i riktig galopp. Då kan inte munnen heller hålla sig koncentrerad utan man blir så otroligt glad och kan inte sluta le.

Sen var hästarna verkligen trötta så vi började trava av. Då kunde jag inte riktigt fokusera på att fortsätta hålla han böjd och ställd. Men tillslut så hittade vi en rätt bra ställning i formen och han gick kvar där och då sa sirpa att vi skulle testa att galoppera och försöka hålla kvar formen och stå upp samtidigt i sadeln så han kan lyfta ryggen och börja arbeta lite. Galopperade på i en riktigt galopp och gick riktigt fint, blir så glad!

Vill verkligen behålla sipra som lärare då hon är verkligen jätte bra! Hon pratar mycket och hon verkade verkligen intresserad av att få Killberry att gå fint och kunna utveckla sig.


Fina KB!  /Fanny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0